søndag 20. januar 2013

DIY; Enkel heklelue

Eg har hekla ein del av desse luene i det siste. 
Desse vart også fjorårets heimelaga julegåve. Luene er inspirert av ei Mamma 
hadde hekla, og oppskrifta på mine vart til etterkvart som eg prøvde 
meg fram. I dag tenkte eg at eg ville dele oppskrifta mi med dokke. 
Kanskje nokon der ute har lyst å hekle seg ei 
enkel og fin lue på berre ein kveld? ;)
(i tillegg får eg lagra oppskrifta
 for min egen del ;)
Du treng:
- 2 nøster ullgarn i forskjellig farge til krok nr 3-4
- 1 nøste tynn fluffy tråd (eg har brukt Angel, som er 70% Kid Mohair og 30% silke)
- Heklekrok nr 8
- Litt hekleferdigheter eller Youtube (der finn du enkle framgongsmåter)
Slik gjer du:

Samle alle tre trådane.
Og legg opp 50 luftmasker.
 Ta dei saman med ei kjedemaske.
Start første omgangen med 1 luftmaske, og deretter 1 omgang med fastmasker.
Du avslutter omgangen med 1 kjedemaske og starter med 1 luftmaske. 
Du fortsetter med å hekle fastmasker i bakre ledd. Dette for å få "kanten".
Hekle 5 slike omganger. Då er du ferdig med den nederste delen.
Hekle 3 luftmasker, deretter fortsetter du med doble staver i kvar maske.
Du avslutter omgangen med kjedemaske, og starter ny omgang med 3 luftmasker.
Neste omgang hekler du 5 doble staver og hopper over 1 maske.
Deretter hekler du 4 doble staver og hopper over 1 maske.
Hekle 3 doble staver og hopp over 1 maske.
Hekle 2 staver og hopp over 1 maske.
Hekle 1 stav og hopp over 1 maske.
Så snører du toppen saman.
Fest trådane med ei stor nål.
Om du ønsker det, kan 
du hekle ein blomst
 å pynte med.

Fekk du lyst å prøve?

Ha ein fin kveld!

Klem frå Bjørg :-)

Thank you Anna for translating the recipe for my German readers :)

Häkelmütze Heklelue

Du brauchst:
- 2 Knäuel Garn für Häkelnadel nr 3-4
- 1 Knäuel dünnes fluffiges Garn (z.Bsp. Angel, 70% Kid Mohair og 30% Seide)
- Häkelnadel nr 8

Alle drei Fäden zusammennehmen
50 Luftmaschen anschlagen
Mit einer Kettmasche zum Ring schliessen
Die nächste Runde mit einer Luftmasche anfangen, danach eine Runde feste Maschen häkeln. 
Die Runde wieder mit einer Kettmasche schliessen und die nächste Runde wieder mit einer Luftmasche anfangen. 
In den folgenden fünf Runden feste Maschen häkeln, dabei in den hintern Maschenbogen einstechen.
Die nächste Runde beginnst du mit drei Luftmaschen, danach häkelst du ein doppeltes Stäbchen in jede Masche.
Die folgenden Runden beinhalten Abnahmen und sehen wie folgt aus:
Rd 1: 5 doppelte Stäbchen, eine Masche überspringen, wiederholen
Rd 2: 4 doppelte Stäbchen, eine Masche überspringen
Rd 3: 3 doppelte Stäbchen, eine Masche überspringen
Rd 4: 2 doppelte Stäbchen, eine Masche überspringen
Rd 5: 1 doppeltes Stäbchen, eine Masche überspringen
Die Spitze zusammenziehen, den Faden vernähen.
Wenn du magst, kannst du eine Häkelblume häkeln und damit die Mütze verzieren.

19 kommentarer:

Vibeke Sæther Svenningsen sa...

Så fin den var og søte deg kledde den veldig godt:)Jeg elsker luer og "bor" nærmest i lue fra tidlig høst og helt til tidlig vår:))Ønsker deg en god ny uke Bjørg:)klem Vibeke

Siljes kreative rom sa...

Så snilt å dela :-) kjempefin hue som eg trur eg må prøva! (Må berre ferdigstilla litt av det som ligg i strikkekorga først...)

Fin veke til deg!
Silje

Audhild sa...

Kjempesøt lue!!
Og luemodellen er jo også søt, hehe :)

God ny uke!
KLEM

Anonym sa...

Så fin lue du har laget! Den vil jeg prøve meg på :) Ønsker deg en fin kveld videre.

Ann K

Fru Luna sa...

Kjempefin lue :)

Rebekka sa...

Kjempe koselig lue <3

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Fiiiin!☺
Hadde eg bere kunna hekle :/

Klem M♥

Vera Moraes sa...

Hei Bjørg! Hatten går pop. Vet ikke, men hekle er på min ønskeliste. Snart vil jeg være venturing i denne kunsten. Linda ny uke til deg og god natt!

Karen sa...

Ååååh, dumme dumme hekleluer!!! De siste dagene har jeg heklet to luer som har gått rett i bosset.... En voksenstørrelse, og en baby, og begge to ble helt flat i toppen, og så rett ned... Ser ut som en bøttehatt med elendig passform! Så nå er jeg uvenner med heklekroken.....

Din lue var derimot veldig kul!
Og koppen var skikkelig stilig! :)

*klemmer*

fam gab sa...

Du kledde lua godt, og den var fantastisk fin!
Hadde jeg bare kunne heklet så skulle jeg gjerne laget slike....men den gang ei :/
Ønsker deg uansett fiiiin ny uke!! ;D

Inger Johanne sa...

Kjempestilig! Denne må jeg lagre og prøve en gang! Dessuten kler du lue veldig godt.

Anonym sa...

Thank You :))))))))
xoxo dana from germany

Pami sa...

Sehr schön! Very nice :-)
I´ll be back!
Pami

το χειρότεχνο sa...

so beautiful!!!!!!!!!!and pretty

Unknown sa...

So cute. Have to try it myself. Thank you for sharing!
Cheers from Germany,
FrauSchmitt

Caroline sa...

For ei kjempesøt lue!!!
Den passte jo perfekt til deg:)
Kjekt å gi bort i gave om du lager endel:)
Ha en fin uke!
Klem Caroline

Frøken Loppe sa...

hei på deg!
så søt lue!!! Skulle gjerne hatt ein slik eg og no i kulda... må berre lære å hekle først.... ;o)

fin, kald dag til deg! :o)

klem ib

Villa König sa...

So lovely! Tack tack :) for sharing. XOXO Yvonne

b`engelwirtschaft sa...

Thank you for the wonderful DIY
i knit and try them by myself!!
And give a link to you on my BLOg..
i hope this is okay!
Have nice day..Bettina
(from germany)

Related Posts with Thumbnails