torsdag 6. september 2012

DIY- Hekle teppe av stoffremser

Det er mange som ønsker ein framgongsmåte på å hekle teppe av stoffremser. 
Dette er så enkelt at alle kan klare det. Eg skal prøve så 
godt eg kan å forklare ;)


Du trenger:

- Stoff 
(du kan evt bruke  sengetøy,
 laken og duker som ikkje er i bruk lenger)
- Heklekrok nr 8
- saks


1. Klipp og riv remser av stoffet. Ca 1 cm breidde. 
Ikkje riv heilt ned, la det stå igjen ca ein halv cm, klipp og riv andre vegen igjen (som på bildet) 
Så slepp du å få så mange ender når du hekler ;)

2. Lag fine nøster ;)

3. Så hekler du 5 Luftmasker
Framgongsmåte til luftmasker på YouTube finn du her!

3. Desse tar du saman til ein ring,
 ta ei kjedemaske ned i den første luftmaska du laga.

Kjedemaske;



4. Hekle 8 fastmasker med nedtak i ringen. 
Framgongsmåte til fastmasker finn du på YouTube her!

5. Hekle 2 fastmasker i kvar maske. 
Då har du 16 fastmasker. Så er det berre å fortsette med ei fastmaske i kvar maske.
 Auk gradvis med ca 8 fastmasker fordelt pr runde (2 fastmasker i kvar maske)

6. Skift farge så ofte som du har lyst ;) 
Du kan feste endane ved å legge dei langs kanten og "hekle dei inne" :)

Lag teppet så stort som ønskeleg. 
Snart har du ditt eget sjølvlaga hekleteppe. 
Lykke til! :)

Eg blir veldig glad om du gjer meg ei tilbakemelding
 på om dette var forståeleg ;)

Fin dag til deg!

Klem frå Bjørg :-)

25 kommentarer:

Audhild sa...

Flott flott :)
Fremgangsmåten så bra ut, jeg kan kun å hekle oldemorruter foreløbig, men kanskje jeg skal prøve meg på ett matteprosjekt :)

God torsdag videre :)
KLEM

Unknown sa...

Så flott den ble. Så fint å samle utslitt stoff slik. :))

Unni sa...

Så bra at du ville dele oppskrifta med oss.
Og den va veldig forståelig:)
Skal finne meg stoff som passer og hekle et teppe når jeg får tid.

Ønsker deg en fin torsdag.

Roser og Patina sa...

Jeg har beundret det flotte teppe ditt i lange tider:) Det er bare så vakkert! Tusen takk for oppskrift:)
Ønsker deg en fin kveld. Klem Ellen

ØSTRE ROER sa...

Dette var veldig forståelig:) Likte spesielt måten du rev opp stoffet på for å unngå for mange skjøter. TAKK:) Da er det bare for meg å gyve løs på mitt prosjekt:)

Tanja sa...

Dette teppet ditt er så fint!:) Et sånt vil jeg lage meg også:) takk for flott beskrivelse!

Yvonne sa...

Knall lekkert!! flink du er!!

perler på en snor sa...

Takk at du deler fremgansmåten, dette skal jeg prøve :)

Florisa sa...

Så kult teppe! Flink du er!

Ruths datter sa...

Wow så flink du er da. Kjekk forklaring og flott matte.
Klem

Ruter & Hjerter sa...

Så kreativ du er;))

Anonym sa...

Takk for oppskriften.
Kjempe lurt å bruke gammelt tøy på en slik måte.
Ønsker deg en god helg.
Klem fra Ann-Jorun, Fiksemalla

Kristine sa...

Fin og grei DIY! Kanskje eg får det til også;-)
Eg har et spørsmål, meiner å hugse du brukte nokre spraylakkar til diverse "opp-pussing" og til å lakkere rammer! Har leita litt på bloggen din, men finn ikkje att innlegga om dei! Kva heiter den type lakk og kor får ein tak i desse?
Ha ei fine helg:-)

Rebekka sa...

Tusen takk :) Nå får eg prøva meg på teppe:D Ha ein fine dag! Hilsen fra Rebekka

Vera Moraes sa...

Hei Bjørg. Jeg satte dette bildet av teppet i mitt innlegg i dag og jeg tenkte på å lage. Jeg kom hit for å advare om at bilder av henne er på bloggen min og finne forklaringen på hvordan teppet ... Coincidence veldig behagelig! Jeg håper du liker mitt innlegg. Hugs - Vera Moraes - Santos - São Paulo - Brasil- http://www.veramoraes.com.br/2012/09/pequenas-felicidades-as-casas-da.html

Unknown sa...

Jeg hekler også sånne filletepper. Lærte det av min mormor. Du hadde så fin avslutningskant på ditt. Det vil jeg prøve neste gang. D

Karen sa...

Åh, heklekrok nr 8. Så for meg at jeg måtte bruke 10 eller 12...
Skal lage meg et slikt jeg også, men hadde ikke noe passende stoff, så får tråle en bruktbutikk eller noe :)

Jeg så forresten bloggen din på tips og inspirasjon her om dagen! Håper det ga deg store besøkstall :)

Ha en strålende søndag!
*klemmer*

Ane - mamma til Thale Olive sa...

Dette var akkuart det jeg leitet etter. Nydelig teppe! Vet du ca hvor mye stoff du brukte på teppet ditt?

Anonym sa...

Hejsan bästa bloggerska!!
TUSEN TACK för din inspiration och idé till tygmattan!! Jag har sytt lapptäcken av gamla jeans och blåa och gröna tyger, kantat med jeans, till våra två pojkar.
Imitten broderade jag deras namn och födelsedatum (på pappas gamla Calvin Klein skjorta!).
Har även sytt större cylinderkuddar (innerkudde från IKEA) gjorda av gamla jeans, avklippta som shorts, framdel resp. bakdel. Syddes ihop i lappteknik.
Nu såg jag ditt inlägg och tänkte att en matta i jeans skulle bli fint till lillebror!
Din beskrivning är helt underbar och väldigt utförlig!
Jag håller precis på att klippa alla jeans som jag hittar:)) och rullar nystan för glatta livet!
Återkommer med besked om hur mattan blev!
Och planerar redan nya mattor, en i grått kanske, en i Shabby Chic vitt...
Jag är en sån som sparar gamla tyger och kläder...Och gissa om detta DIY projekt passar mig fint!
TACK!
Zazza Susanne Jebara
(en svenska boende sedan 15 år i Israel i en arabisk stad)

LinnGraff sa...

Så flott! LAGER DU på bestilling? =) =) =)

Anonym sa...

Plutselig kunne jeg hekle takket være deg... tusen takk <3

BaeR`s BaRn sa...

Dette vil jeg også prøve ! Kjempestilig !!

Stine Elise sa...

Tusen takk!! Dette har jeg lurt lenge på, men ikke funnet akkurat hvordan man gjør det med gamle stoffremser.

Dette skal jeg fikse på nyrommet til jenta mi! :))

Stine Elise sa...

Jeg har forresten også et ønske som du kanskje kan tenke litt på, når jeg finner slike innlegg som dette som jeg ønsker å ta vare på, så pleier jeg å pinne dem i Pinterest! Men finner ingen slik knapp hos deg. Kanskje det hadde vært en idé? HIlsen aktiv pinterester :)

Unknown sa...

Hei. Takk for fin turtorial. Tar meg den frihet og linker til deg når jeg deler et innlegg på min fb side og blogg :-)

Related Posts with Thumbnails